неделя, 26 април 2009 г.

RAM памет и 3D игри на компютъра

Keywords: Ram памет, Рам памет, Memory Ram, Windows, 3D, Графична памет, Игри, F.E.A.R., FarCry, Oblivion, Quake4, DOOM3, Half-Life 2, Vista, XP, Games

С развитието на операционните системи на Microsoft винаги е ясно, че колкото повече оперативна памет имате в компютъра, толкова по-добре както за вас, така и за вашата машина. Няма да се впускаме в обяснения как Windows 98 работи супер със 128 MB, но един WindowsXP ще ви скъса нервите с мудната си работа. Развитието на DRAM паметта през последните 2–3 години помогна за по-лесното увеличаване на обема оперативна памет, без да се налага да харчите невероятни суми.

Що се отнася до приложенията и различните пакети софтуер за предпечатна подготовка, 3D рендериране и обработка на снимки, там максимата за обема на RAM паметта важи с пълна сила и вероятно ще важи още доста дълго време. Но доста хора, особено запалените 3D геймъри, ги интересува нещо друго – как обемът на оперативната памет влияе върху игрите и особено как това се съчетава с обема на графичната памет върху 3D ускорителите. В тази статия ще ви разясним точно този момент.

Ясно е, че 512 MB памет вече са доста малко. С толкова RAM не само че WindowsXP (с който работят доста голяма част от потребителите) няма да се чувства комфортно и ще образува голям swap файл, но това ще означава почти винаги и липса на RAM за самите 3D игри. Има малка вероятност, ако използвате по-ниска разделителна способност, а графичната платка притежава повече памет, да можете да я използвате изцяло за зареждане на текстурите, но това няма да помогне в случаите, когато се изисква намесата на процесора за обработка на някои части от сцените (например “физиката”, която все още не се изпълнява от графичната платка). Тогава оперативната памет неминуемо ще влезе в употреба. Но както и да погледнем на нещата, увеличаването на RAM-а до 1 GB е повече от наложително, особено ако притежавате по-съвременна графична платка с 256 MB памет и искате да я използвате максимално в съвременните игри.

Какво се получава обаче в най-интересното сравнение – вече имате 1 GB системна памет и се колебаете дали да не я увеличите до 2 GB. Както споменах по-горе, ако се занимавате и със сериозна работа (а със сигурност не можем да кажем това за 3D игрите, освен ако не ви е професия) и стартирате повече от две програми наведнъж, няма какво да му мислите, 2 GB ви трябват. Съществува обаче моментът, при който вие ползвате компютъра си само или предимно за игри, той освен това е екипиран с модерна 3D графична платка с 256 MB или дори 512 MB графична памет и си работите комфортно “само” с 1 GB RAM. В този случай колебанието ви в посока 2 GB RAM е оправдано и точно с нашите тестове смятам да ви покажем за какво става дума, ако направите стъпката и увеличите обема оперативна памет. Разбира се, тествахме както с AMD, така и с Intel система, но резултатите са толкова близки или дори идентични, че подобно разделение едва ли има нужда да се прави.

Проведохме тестове с най-новите 3D заглавия, за които се смята, че биха имали пряко отношение към обема на системната памет. F.E.A.R., FarCry, Oblivion, Quake4, DOOM3, Half-Life 2: Lost Coast – все игри, които нямат нужда от представяне. Освен в режим High-Performance пуснахме тестове и при включени Anti-Aliasing и анизотропна филтрация.

При наличие на 128 MB графична памет (3D платки с чипове GeForce 6600, GeForce 7300GT, Radeon 9800, Radeon X800) разликата между 1 GB и 2 GB оперативна памет се вижда по-добре. При по-тежките режими, когато собствената памет на 3D картите не е достатъчна, 2 GB RAM си оказват своето влияние и играта върви доста по-добре. С понижаване на режима на игра (разделителна способност и визуални ефекти) и събирането на текстурите в графичната памет, положението се подобрява за комбинацията с 1 GB RAM.
При тестовете с 256 MB и особено с 512 MB памет върху графичните карти (всички по-нови 3D ускорители) разликата между 1 GB и 2 GB оперативна памет почти не се забелязва – в повечето тестове резултатите са идентични. Поради големия обем от памет върху платките нуждата от текстуриране в системната памет отпада и се оказва, че няма значение с колко RAM е машината ви.

Поне за момента, ако притежавате добър 3D ускорител, който има достатъчно собствена памет за текстурите, нуждата от 2 GB RAM не е налице. Ще можете да си играете без никакви проблеми дори на нови игри като Oblivion и 2 GB RAM няма да са ви необходими. Друг е въпросът обаче дали използвате машината си само за игри и дали искате да посрещнете Windows Vista “само” с 1 GB RAM – защото това вече е една друга история.

0 коментара:

Публикуване на коментар


Free Blog Templates